کد مطلب:122449 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:234

نوادگان امام حسن
البته از پسران امام حسن (ع) جز حسین اثرم، عمر، زید و حسن مثنی هیچ كدام دارای اولاد نبودند و نسل آنها منقطع شد. از حسن مثنی و زید، فرزندزادگانی به جا مانده است. اكنون از اولاد زید بن حسن آغاز می كنیم:

همسر زید، لبابه دختر عبدالله بن عباس است. لبابه قبلا همسر حضرت ابوالفضل العباس بن علی (ع) بوده و از زید دو فرزند آورد. حسن و نفیسه، كه نفیسه با ولید بن عبدالملك ازدواج كرد.

منصور دوانقی به حسن بن زید حكومت مدینه و رساتیق را داد. او اول كسی بود از علویان كه به طریقه ی بنی عباس لباس سیاه پوشید و پنج سال حاكم مدینه بود. بعد منصور او را زندانی



[ صفحه 148]



كرد و اموال او را مصادره نمود. بعد از مرگ منصور، مهدی خلیفه شد و او را زندان آزاد كرد و اموال او را برگردانید تا آنكه در «حاجر» در راه مكه فوت كرد. برخی گفته اند تا زمان خلافت رشید زنده بوده و در هشتاد سالگی درگذشته است [1] و او با بنی اعمام خود عبدالله محض و پسرانش محمد نفس زكیه و ابراهیم شهید باخمری فاصله داشت، زیرا او در تشكیلات بنی عباس بود و اولاد حسن مثنی دور از بنی عباس بودند. برای حسن بن زید هفت پسر بدین شرح نقل كرده اند:

1- ابومحمد قاسم بن حسن كه مادرش ام سلمه دختر حسین اثرم بود. او چهار پسر و دو دختر داشت. وی در كنار بنی عباس با محمد نفس زكیه خصومت داشت.

2- محمد بطحائی بن حسن كه به سبب سكونت در محله ی بطحاء یا بطحان مدینه به بطحائی یا بطحانی شهرت یافته است. او فقیه بود و ابوالحسین علی بن الحسین اخی مسمعی داماد صاحب بن عباد از احفاد اوست.

3- ابوطاهر زید بن حسن. زید دو پسر به نام طاهر و علی و یك دختر به نام ام عبدالله داشت كه مادر آنها اسماء دختر ابراهیم مخزومه است.

4- اسحاق كوكبی بن حسن. او را سه پسر بوده: حسن، حسین و هارون. نوه ی هارون به نام محمد بن جعفر بن هارون رافع بن لیث در شهر آمل زندانی و شهید شد كه قبرش زیارتگاه است.

5- ابراهیم بن حسین. او را پسری بود به نام ابراهیم و مادرش از سادات حسنی بود و پسر دیگرش از ام ولد. ابراهیم بن ابراهیم را دو پسر به نام محمد و حسن بود و محمد با سلمه دختر عبدالعظیم مدفون در ری ازدواج كرد و از او سه پسر آورد.

6- عبدالله بن حسن كه پنج پسر به نامهای علی، محمد، حسن، زید و اسحاق داشت. ابونصر بخارایی گوید: جز زید هیچ كدام دارای اولاد نبودند و زید شجاعترین مردم بود و با ابوالسرایا در خارج كوفه به خونخواهی امام حسین قیام كرده بود.

7- ابومحمد اسماعیل بن حسن كه او را جالب الحجاره می گفتند، سه پسر به نامهای حسن، علی و محمد داشت و محمد را چهار پسر بود به نامهای احمد، علی، اسماعیل و زید.


[1] منتهي الآمال، اولاد و نوادگان امام حسن (ع).